Site Loader

Jakie są zalety roślin strączkowych?

Wszelkie rośliny strączkowe są specjalnym składnikiem w przemyśle spożywczym. Do roślin strączkowych zaliczamy rośliny, które wiosną pojawiają się raz na dwanaście miesięcy i do nich zaliczamy fasolę, groch, bób, itp. oraz zboża, a także bobowate wieloletnie, czyli rośliny wykorzystywane jako pasza.

Jakie są właściwości roślin strączkowych?

Mają one niski indeks glikemiczny i nie powodują gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi. Rośliny te są dobrym źródłem białka niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju człowieka, a także sportowców i przyszłych matek w okresie dojrzewania. Zawierają dużo błonnika, który reguluje pracę jelit, jest niezbędny w walce z zaparciami i reguluje poziom cholesterolu we krwi.

Co jeszcze znajdziemy w roślinach strączkowych?

Ponadto, rośliny strączkowe zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a do składników mineralnych należą: wapń, fosfor, magnez, jod i potas. Dzięki witaminom:

  • chronią one nasz układ nerwowy,
  • redukują stres,
  • pomagają złagodzić objawy lęku i depresji.

Są również bogate w antyoksydanty i fitoestrogeny, które mogą zmniejszać ryzyko miażdżycy i chorób serca.

Czego najwięcej zawierają poszczególne rośliny strączkowe?

Fasola jest oczywiście bogatym źródłem białka, minerałów i żelaza. Groch dostarcza dużo białka, błonnika, cynku i fosforu. Ponadto, jest on źródłem witaminy B1, a także K i kwasu foliowego. Ziarna bobu pomagają odkwasić organizm i są bogate w białko i cukier. Ciecierzyca jest bogata w błonnik pokarmowy i zawiera witaminy B1 i B6. Często staje się humusem i może być bardzo ciekawie wykorzystywana kulinarnie. Soczewica z kolei zawiera białko i cukier, cynk, żelazo, fosfor, odżywcze B1 i kwas foliowy.

Kiedy nie powinniśmy jeść roślin strączkowych?

Nie zaleca się spożywania tych roślin po operacji wątroby, jelit, trzustki lub po operacji pęcherzyka żółciowego. Należy również zachować ostrożność u pacjentów z zaburzeniami czynności tarczycy, ponieważ niektóre rośliny strączkowe zawierają tioglikozydy, które w nadmiernych ilościach mogą zaburzać czynność tarczycy. Fitoestrogeny w soi mogą również hamować przenoszenie jodu do tarczycy, co może zaburzać jej funkcjonowanie.

Dlaczego warto jeść rośliny strączkowe?


Nawet jeśli niektóre rośliny strączkowe są doskonałym źródłem kalorii, zazwyczaj nie są to puste kalorie. Rośliny strączkowe są bogate w wiele różnych i wartościowych dla naszego organizmu substancji, które mają bardzo bogate i drogocenne działanie.

 

Dlaczego rośliny strączkowe są tak zdrowe?

Cenne właściwości roślin strączkowych powinny znać nie tylko weganie i wegetarianie. Rośliny strączkowe (https://www.bee.pl/9197-zdrowa-zywnosc-i-delikatesy-rosliny-straczkowe) warto włączyć do codziennej diety i jeść je kilka razy w tygodniu. Kiedyś stanowiły podstawę codziennej diety, obecnie odchodzi się od ich spożywania na rzecz wysoko przetworzonej i mało wartościowej żywności. Ich odpowiednie przygotowanie nie tylko sprawi że obiad będzie równie smaczny ale też zdrowy i bogaty w składniki odżywcze. Posiłek którego składnikiem są rośliny strączkowe syci na długo oraz pozytywnie wpływa na przemianę materii.

Dlaczego warto jeść rośliny strączkowe?

Rośliny strączkowe posiadają dużo walorów odżywczych. Jedną z ich podstawowych zalet jest odznaczanie się dużą ilością pełnowartościowego białka, które z powodzeniem może zastąpić białko pochodzenia zwierzęcego. Duża ilość błonnika w nich zawartego daje bardzo szybko uczucie sytości które utrzymuje się przez długi czas i zapobiegają zaparciom. Błonnik czyści układ pokarmowy, pozwala na większe wchłanianie składników mineralnych i substancji odżywczych dostarczanych do organizmu, obniża ciśnienie krwi oraz zapobiega licznym chorobom cywilizacyjnym takim jak miażdżyca, nadciśnienie czy zatory. Z uwagi na niski indeks glikemiczny ich spożywanie jest polecane osobom zmagającym się z cukrzycą obu typów, mogą być z powodzeniem spożywane przez osoby które zmagają się z insulinoodpornością.

Rośliny strączkowe posiadają tez duże ilości witaminy B, żelaza oraz magnezu dzięki czemu wspomagają utrzymanie odporności szczególnie w okresie jesienno-zimowym, zapobiegają powstawaniu anemii oraz poprawiają samopoczucie. Ich spożywanie jest zalecane osobom zmagającym się z długotrwałym wysiłkiem fizycznym i umysłowym a także narażonym na przewlekły stres i zmęczenie. Duża zawartość polifenoli zawarta w strączkach pozwala na zwalczanie wolnych rodników i spowalnia procesy starzenia organizmu.

Spożywanie roślin strączkowych bez przykrych dolegliwości

Aby uniknąć przykrych dolegliwości ze strony układu pokarmowego po zjedzeniu roślin strączkowych warto łączyć je z produktami mającymi za zadanie przyspieszenie trawienia. Bardzo dobrym sposobem jest moczenie roślin przed ich ugotowaniem w przegotowanej wodzie. W tym celu warto też stosować zioła mające na celu przyspieszenie trawienia takie jak: tymianek, majeranek, liść laurowy oraz cząber. Osoby cierpiące na choroby żołądka takie jak nadżerki oraz wrzody powinny ograniczyć się do spożywania lekkostrawnych roślin takich jak soczewica a także spożywać przetwory z roślin strączkowych np. past.

 

 

Jak wprowadzić więcej roślin strączkowych do swojej diety?

Rośliny strączkowe ze sklepu internetowego bee.pl są cennym źródłem białka i błonnika, korzystnie wpływają na układ krążenia, a także mogą być wsparciem w kontroli prawidłowej masy ciała. Są nieocenionym składnikiem diety i powinny pojawiać się na naszych talerzach nawet codziennie. Jak więc jeść ich więcej i nie czuć znudzenia monotonnym jadłospisem?

Jak gotować rośliny strączkowe?

Wszystkie rośliny strączkowe, takie jak soczewica, ciecierzyca, groch czy fasola, wymagają gotowania, dzięki któremu są bardziej lekkostrawne. Częstym problemem po zjedzeniu tych warzyw są zaparcia i inne nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego – by temu zapobiec, warto gotować strączki w dużej ilości dość mocno osolonej wody z dodatkiem takich ziół jak liście laurowe, majeranek czy kminek, które sprawią, że danie będzie łatwiej przyswajalne i lżejsze dla żołądka. Przed gotowaniem warto też namoczyć je przez noc w wodzie z solą w proporcjach: jedna łyżka soli na litr wody – tak przygotowane strączki szybciej się ugotują, będą smaczniejsze i bardziej miękkie. Już ugotowane można trzymać w lodówce i zużyć w ciągu kilku dni lub nadmiar zamrozić, by zawsze był pod ręką na szybki obiad.

Pomysły na dania z roślin strączkowych

Strączki mają wysoką zawartość biała, wręcz porównywalną z zawartością białka w mięsie, a to właśnie białko jest odpowiedzialne za odczuwanie sytości. Dlatego fasole, soczewica czy ciecierzyca w daniach wegańskich i wegetariańskich mogą być główną częścią obiadu, zastępując w ten sposób tradycyjnego kotleta. Drobna i szybko gotująca się soczewica (na rynku najczęstsze są odmiany zielone, czerwone, złote i czarne) jest doskonała jako składnik gęstego i sycącego farszu do pierogów, naleśników czy pasztecików, wystarczy dorzucić ją do podsmażonej cebulki z czosnkiem, słodką papryką wędzoną, pieprzem i czosnkiem. Możemy ją także dorzucić do zupy, by była bardziej treściwa i bogatsza w składniki odżywcze.

Wszelkiego rodzaju fasole i ciecierzyca z kolei dobrze nadają się do formowania z nich kotlecików czy pulpetów. Ugotowane do miękkości należy rozgnieść widelcem lub krótko zmielić blenderem, do tego dodać ulubione przyprawy, jajko i mąkę i już można formować warzywne kotlety. Warto je najpierw podsmażyć na patelni aż uzyskają złoty kolor, a następnie dopiec w piekarniku, by odrobinę wyschły. Jajko można też zastąpić siemieniem lnianym, ugotowanym ziemniakiem bądź batatem lub upieczoną dynią. Szybkim daniem jest także zwykła fasolka w pomidorach lub gulasz warzywny z dodatkiem strączków.