Site Loader

Rośliny strączkowe ze sklepu internetowego bee.pl są cennym źródłem białka i błonnika, korzystnie wpływają na układ krążenia, a także mogą być wsparciem w kontroli prawidłowej masy ciała. Są nieocenionym składnikiem diety i powinny pojawiać się na naszych talerzach nawet codziennie. Jak więc jeść ich więcej i nie czuć znudzenia monotonnym jadłospisem?

Jak gotować rośliny strączkowe?

Wszystkie rośliny strączkowe, takie jak soczewica, ciecierzyca, groch czy fasola, wymagają gotowania, dzięki któremu są bardziej lekkostrawne. Częstym problemem po zjedzeniu tych warzyw są zaparcia i inne nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego – by temu zapobiec, warto gotować strączki w dużej ilości dość mocno osolonej wody z dodatkiem takich ziół jak liście laurowe, majeranek czy kminek, które sprawią, że danie będzie łatwiej przyswajalne i lżejsze dla żołądka. Przed gotowaniem warto też namoczyć je przez noc w wodzie z solą w proporcjach: jedna łyżka soli na litr wody – tak przygotowane strączki szybciej się ugotują, będą smaczniejsze i bardziej miękkie. Już ugotowane można trzymać w lodówce i zużyć w ciągu kilku dni lub nadmiar zamrozić, by zawsze był pod ręką na szybki obiad.

Pomysły na dania z roślin strączkowych

Strączki mają wysoką zawartość biała, wręcz porównywalną z zawartością białka w mięsie, a to właśnie białko jest odpowiedzialne za odczuwanie sytości. Dlatego fasole, soczewica czy ciecierzyca w daniach wegańskich i wegetariańskich mogą być główną częścią obiadu, zastępując w ten sposób tradycyjnego kotleta. Drobna i szybko gotująca się soczewica (na rynku najczęstsze są odmiany zielone, czerwone, złote i czarne) jest doskonała jako składnik gęstego i sycącego farszu do pierogów, naleśników czy pasztecików, wystarczy dorzucić ją do podsmażonej cebulki z czosnkiem, słodką papryką wędzoną, pieprzem i czosnkiem. Możemy ją także dorzucić do zupy, by była bardziej treściwa i bogatsza w składniki odżywcze.

Wszelkiego rodzaju fasole i ciecierzyca z kolei dobrze nadają się do formowania z nich kotlecików czy pulpetów. Ugotowane do miękkości należy rozgnieść widelcem lub krótko zmielić blenderem, do tego dodać ulubione przyprawy, jajko i mąkę i już można formować warzywne kotlety. Warto je najpierw podsmażyć na patelni aż uzyskają złoty kolor, a następnie dopiec w piekarniku, by odrobinę wyschły. Jajko można też zastąpić siemieniem lnianym, ugotowanym ziemniakiem bądź batatem lub upieczoną dynią. Szybkim daniem jest także zwykła fasolka w pomidorach lub gulasz warzywny z dodatkiem strączków.

Post Author: Ula