Site Loader

Cenne właściwości roślin strączkowych powinny znać nie tylko weganie i wegetarianie. Rośliny strączkowe (https://www.bee.pl/9197-zdrowa-zywnosc-i-delikatesy-rosliny-straczkowe) warto włączyć do codziennej diety i jeść je kilka razy w tygodniu. Kiedyś stanowiły podstawę codziennej diety, obecnie odchodzi się od ich spożywania na rzecz wysoko przetworzonej i mało wartościowej żywności. Ich odpowiednie przygotowanie nie tylko sprawi że obiad będzie równie smaczny ale też zdrowy i bogaty w składniki odżywcze. Posiłek którego składnikiem są rośliny strączkowe syci na długo oraz pozytywnie wpływa na przemianę materii.

Dlaczego warto jeść rośliny strączkowe?

Rośliny strączkowe posiadają dużo walorów odżywczych. Jedną z ich podstawowych zalet jest odznaczanie się dużą ilością pełnowartościowego białka, które z powodzeniem może zastąpić białko pochodzenia zwierzęcego. Duża ilość błonnika w nich zawartego daje bardzo szybko uczucie sytości które utrzymuje się przez długi czas i zapobiegają zaparciom. Błonnik czyści układ pokarmowy, pozwala na większe wchłanianie składników mineralnych i substancji odżywczych dostarczanych do organizmu, obniża ciśnienie krwi oraz zapobiega licznym chorobom cywilizacyjnym takim jak miażdżyca, nadciśnienie czy zatory. Z uwagi na niski indeks glikemiczny ich spożywanie jest polecane osobom zmagającym się z cukrzycą obu typów, mogą być z powodzeniem spożywane przez osoby które zmagają się z insulinoodpornością.

Rośliny strączkowe posiadają tez duże ilości witaminy B, żelaza oraz magnezu dzięki czemu wspomagają utrzymanie odporności szczególnie w okresie jesienno-zimowym, zapobiegają powstawaniu anemii oraz poprawiają samopoczucie. Ich spożywanie jest zalecane osobom zmagającym się z długotrwałym wysiłkiem fizycznym i umysłowym a także narażonym na przewlekły stres i zmęczenie. Duża zawartość polifenoli zawarta w strączkach pozwala na zwalczanie wolnych rodników i spowalnia procesy starzenia organizmu.

Spożywanie roślin strączkowych bez przykrych dolegliwości

Aby uniknąć przykrych dolegliwości ze strony układu pokarmowego po zjedzeniu roślin strączkowych warto łączyć je z produktami mającymi za zadanie przyspieszenie trawienia. Bardzo dobrym sposobem jest moczenie roślin przed ich ugotowaniem w przegotowanej wodzie. W tym celu warto też stosować zioła mające na celu przyspieszenie trawienia takie jak: tymianek, majeranek, liść laurowy oraz cząber. Osoby cierpiące na choroby żołądka takie jak nadżerki oraz wrzody powinny ograniczyć się do spożywania lekkostrawnych roślin takich jak soczewica a także spożywać przetwory z roślin strączkowych np. past.

 

 

Post Author: Ula