Site Loader

Wszelkie rośliny strączkowe są specjalnym składnikiem w przemyśle spożywczym. Do roślin strączkowych zaliczamy rośliny, które wiosną pojawiają się raz na dwanaście miesięcy i do nich zaliczamy fasolę, groch, bób, itp. oraz zboża, a także bobowate wieloletnie, czyli rośliny wykorzystywane jako pasza.

Jakie są właściwości roślin strączkowych?

Mają one niski indeks glikemiczny i nie powodują gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi. Rośliny te są dobrym źródłem białka niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju człowieka, a także sportowców i przyszłych matek w okresie dojrzewania. Zawierają dużo błonnika, który reguluje pracę jelit, jest niezbędny w walce z zaparciami i reguluje poziom cholesterolu we krwi.

Co jeszcze znajdziemy w roślinach strączkowych?

Ponadto, rośliny strączkowe zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a do składników mineralnych należą: wapń, fosfor, magnez, jod i potas. Dzięki witaminom:

  • chronią one nasz układ nerwowy,
  • redukują stres,
  • pomagają złagodzić objawy lęku i depresji.

Są również bogate w antyoksydanty i fitoestrogeny, które mogą zmniejszać ryzyko miażdżycy i chorób serca.

Czego najwięcej zawierają poszczególne rośliny strączkowe?

Fasola jest oczywiście bogatym źródłem białka, minerałów i żelaza. Groch dostarcza dużo białka, błonnika, cynku i fosforu. Ponadto, jest on źródłem witaminy B1, a także K i kwasu foliowego. Ziarna bobu pomagają odkwasić organizm i są bogate w białko i cukier. Ciecierzyca jest bogata w błonnik pokarmowy i zawiera witaminy B1 i B6. Często staje się humusem i może być bardzo ciekawie wykorzystywana kulinarnie. Soczewica z kolei zawiera białko i cukier, cynk, żelazo, fosfor, odżywcze B1 i kwas foliowy.

Kiedy nie powinniśmy jeść roślin strączkowych?

Nie zaleca się spożywania tych roślin po operacji wątroby, jelit, trzustki lub po operacji pęcherzyka żółciowego. Należy również zachować ostrożność u pacjentów z zaburzeniami czynności tarczycy, ponieważ niektóre rośliny strączkowe zawierają tioglikozydy, które w nadmiernych ilościach mogą zaburzać czynność tarczycy. Fitoestrogeny w soi mogą również hamować przenoszenie jodu do tarczycy, co może zaburzać jej funkcjonowanie.

Dlaczego warto jeść rośliny strączkowe?


Nawet jeśli niektóre rośliny strączkowe są doskonałym źródłem kalorii, zazwyczaj nie są to puste kalorie. Rośliny strączkowe są bogate w wiele różnych i wartościowych dla naszego organizmu substancji, które mają bardzo bogate i drogocenne działanie.

 

Post Author: Ula